Damesportret

schilderij 004B026

Meijer de Haan (1852- 1895) heeft in zijn Amsterdamse periode naast een aantal genrestukken en stillevens ook vrouwenportretten gemaakt. In 1888 vertrok hij, na een conflict met de Tachtigers over zijn magnum opus "Uriel Acosta" met zijn leerling J.J. Isaacson naar Parijs. Daarna verbleef hij van de zomer van 1889 tot de herfst van 1890 in Le Pouldu samen met Gauguin en ontwikkelde tot een post-impressionst, leunend op het synthetisme. Na zijn terugkeer naar Nederland na 1891 verbleef hij de laatste jaren van zijn leven in Hattem, waar hij door ernstige ziekte niet meer aan werken toekwam.
Dit Amsterdamse werk verraadt wat betreft de geposeerde houding, gedetailleerde stofuitdrukking en zijdelingse belichting de invloed van de 17e eeuwse Hollandse meesters en De Haan's grote belangselling voor Rembrandt.

Portret van een staande jonge vrouw tot het dijbeen, geheel naar rechts gewend, het hoofd en trois quarts naar rechts. Zij draagt een donkerrode japon met kanten omslagdoek vastgespeld met een rozenknop, en een kanten manchet; in de ineengevouwen handen heeft zij een kanten doekje; goudkleurige armband; zij draagt een grote zwarte hoed met donkere veer.

objectschilderij
titelDamesportret
makerHaan, Meijer de
materiaaldoek & hout & olieverf
datering1882
plaatsAmsterdam & Nederland
hoogte135.0
151.4
breedte100.5
116.0
collectieJoods Historisch Museum
trefwoordenvrouw
portret
jhm-nummer01995

jhm.nljhmkindermuseum.nlhollandscheschouwburg.nlportugesesynagoge.nletshaim.nljoodsmonument.nlmenassehbenisrael.nl