Mayer July  4 juni t/m 7 november 2010

Kleurrijke herinneringen aan een Poolse jeugd

Mayer Kirschenblatt, Escorting the Groom to the Wedding, 1995Na groot succes in New York is vanaf 4 juni de tentoonstelling Mayer July. Kleurrijke herinneringen aan een Poolse jeugd te zien in het Joods Historisch Museum. Hierin wordt het werk getoond van Mayer Kirshenblatt (ook Mayer July genoemd), die op 73-jarige leeftijd begon met het verwerken van zijn jeugdherinneringen aan het vooroorlogse Polen tot prachtige, verhalende schilderijen en kleurrijke tekeningen. De gesprekken die hij gedurende veertig jaar met zijn dochter Barbara had over een (bijna) vergeten wereld hebben uiteindelijk geleid tot een boek en een expositie.

Op openhartige en geestige wijze schetst Kirshenblatt (1916-2009) een uniek beeld van het dagelijkse leven in zijn geboorteplaats Opatów - ook bekend onder de Jiddisje naam Apt - vóór de Tweede Wereldoorlog. Hij toont de levendige straten, pleinen en markten, de synagoge, de ambachten en natuurlijk de markante figuren die zijn wereld bevolkten: van schoenmakers, slagers en prostituees, tot straatartiesten, zakkenrollers en schoorsteenvegers.

Fantastische, bizarre volksverhalen komen tot leven. Over de zwangere, gebochelde vrouw die pas enkele uren voor haar bevalling trouwde onder het baldakijn, de schoenlapperzoon die probeerde met zijn witte pyjama de Engel des Doods te misleiden, de goedgeklede kleptomane die een vis in haar decolleté liet verdwijnen, of de vrouw die in haar trouwjurk de vloeren boende. De expositie is een eerbetoon aan Kirshenblatts bijzondere voorstellingsvermogen, gevoed door zijn scherpe geheugen.

Mayer Kirshenblatt, die op zeventienjarige leeftijd vanuit Opatów naar Canada emigreerde, kijkt terug naar zijn plaats van herkomst, als immigrant. Met een nostalgische blik, zelfs toen de omstandigheden erg moeilijk waren. Zijn kunst toont een universele worsteling met het verleden, met vraagstukken van loyaliteit en identiteit en emoties van worteling en ontworteling; herkenbare en actuele thema's.


De expositie wordt verrijkt met twee films. In de eerste zien we Kirshenblatt in zijn atelier in Toronto en tijdens een bezoek aan Apt, samen met zijn dochter Barbara Kirshenblatt-Gimblett - een vooraanstaand geleerde op het gebied van de Oost-Europese joodse levenswijze en cultuur. In de tweede film wordt een van de luisterrijke verhalen nagespeeld in een poppentheater. Ook is er een levendige, informatieve audiotour gratis beschikbaar, met commentaar van onder andere de kunstenaar zelf en zijn dochter (in de Engelstalig versie).

Ter gelegenheid van de expositie hebben het Judah L. Magnes Museum en de California University Press een prachtig geïllustreerde en gebonden catalogus uitgegeven (€ 42,50).

De expositie werd samengesteld door het Judah L. Magnes Museum in Californië onder de titel They Called Me Mayer July: Painted Memories of a Jewish Childhood in Poland before the Holocaust met interpreterende bijdragen van het Jewish Museum in New York en werd mogelijk gemaakt dankzij the Taube Foundation for Jewish Life and Culture, Jean en Sandy Colen, Varda en Irving Rabin, en Katie en Amnon Rodan.

Bij de tentoonstelling zijn leuke opdrachten voor kinderen (in de leeftijd 7-11 en 12-15).
Voor meer informatie: T (020) 5 310 380

Vanuit herinnering geschilderd

Mayer Kirshenblatt (Opatów, 1916) en Charlotte Salomon (Berlijn, 1917)

De levensverhalen van tijdgenoten Mayer Kirshenblatt en Charlotte Salomon zijn zeer verschillend. In hun werk zijn echter treffende en ontroerende parallellen te vinden. Beiden waren gezegend met een uitstekend visueel geheugen. Beiden schilderden verwoed vanuit eigen herinnering. Charlotte schilderde als jongvolwassene, Mayer begon pas met schilderen op 73-jarige leeftijd.

Barbara Kirshenblatt-Gimblett zegt over het werk van haar vader en Charlotte: 'Het is heel bijzonder dat mijn vaders werk tegelijkertijd te zien is met de tentoonstelling van Charlotte Salomon, want ik ben een groot bewonderaar van haar werk. Natuurlijk zijn er werelden van verschil, maar die relatie tussen beeld en tekst, die autobiografische impuls, en die volledigheid - er is iets gemeenschappelijks tussen die twee projecten.'

Kijk hier voor een paar prachtige beeldparallellen tussen het werk van Mayer Kirshenblatt en Charlotte Salomon.

jhm.nljhmkindermuseum.nlhollandscheschouwburg.nlportugesesynagoge.nletshaim.nljoodsmonument.nlmenassehbenisrael.nl