moNUmenten  15 september 2010

Uniek, omvangrijk, digitaal en voor iedereen toegankelijk

Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog neemt het herinneren aan die oorlog steeds andere vormen aan. Nu, 65 jaar na dato, openen het Joods Historisch Museum en de Hollandsche Schouwburg de deuren naar de toekomst met drie bijzondere en innovatieve projecten die een digitale toegang bieden tot het verleden. Op woensdag 15 september werden deze projecten gepresenteerd in de Hollandsche Schouwburg in Amsterdam. Tijdens deze bijeenkomst werd onder meer het woord gevoerd door Ed van Thijn, oud-burgemeester van Amsterdam, Stephen Smith, directeur van het USC Shoah Foundation Institute, Lonnie Stegink, hoofd Mediatheek JHM, en Willem Velthoven, voorzitter Stichting Mediamatic. Daarnaast vond een tafelgesprek plaats met leden van de Community Joods Monument o.l.v. journalist Leonard Ornstein.

Community Joods Monument

Uniek social network rondom de Sjoa
Het Digitaal Monument Joodse Gemeenschap is met ruim een kwart miljoen pagina's vol informatie over joodse slachtoffers van de Sjoa een zeer gewaardeerde plek van herdenking. Rond het Digitaal Monument is nu de interactieve Community Joods Monument opgezet, een social network met nabestaanden, buren, klasgenoten, onderzoekers en scholieren. Iedereen kan hier makkelijk zelf feiten, foto's, verhalen en herinneringen vinden en toevoegen over slachtoffers van de Sjoa. Er wordt een brug geslagen tussen voorouders en naoorlogse generaties. Zo ontstaat er een levende gemeenschap, waar heden en verleden elkaar raken. Iedereen is van harte welkom om lid te worden van de Community Joods Monument. Bekijk hier de powerpoint van de Community Joods Monument, gepresenteerd op woensdag 15 september 2010.

ikPod

Twee monumenten komen samen
In de Hollandsche Schouwburg staat de namenwand, met daarop alle 6700 familienamen van joden uit Nederland die tijdens de Duitse bezetting zijn vermoord. De speciaal door Mediamatic ontwikkelde ikPod (een iPod) koppelt die namen aan alle beschikbare informatie over elk familielid op het Digitaal Monument. Bezoekers kunnen met de ikPod de wand aftasten om erachter te komen wie er schuilgaan achter al die familienamen. Informatie over gezinssituatie, woonadres en beroep wordt samen met persoonlijke verhalen en meer dan 10.000 foto's en documenten zichtbaar gemaakt bij de namenwand. Het monument wordt daarmee interactief en biedt een waardige vorm aan de groeiende behoefte aan individueel herdenken.

Tweeduizend getuigen vertellen

5000 uur aan levensverhalen uit het Shoah Visual History Archive ontsloten
Het Joods Historisch Museum heeft met medewerking van 70 beschrijvers 2000 getuigenissen uit het archief van het USC Shoah Foundation Institute te Los Angeles volledig doorzoekbaar gemaakt. Dit is het grootste oral history archief over de Sjoa in Nederland en is nu integraal doorzoekbaar. Het volledige archief, op initiatief van Steven Spielberg aangelegd, bevat 52.000 interviews met overlevenden en getuigen van de Sjoa van over de hele wereld. Het JHM heeft uit dit archief 2000 interviews gekozen die een relatie hebben met Nederland. De interviews zijn te bekijken in de Hollandsche Schouwburg en het Joods Historisch Museum. Kijk hier voor een impressie.

Voor meer informatie of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Annelie Spaans, Joods Historisch Museum, afdeling Marketing & Communicatie
T +31 (0)20 5 310 372 of E Hollandsche Schouwburg.

De Hollandsche Schouwburg is één van de belangrijkste monumenten in Nederland ter herinnering aan de jodenvervolging. Tussen 1942 en 1943 werden duizenden joodse mannen, vrouwen en kinderen hier verzameld voor deportatie. In totaal werden van de 140.000 Nederlandse joden meer dan 100.000 mensen vermoord in concentratie- en vernietigingskampen.