Mayer July  26 maart 2010

Kleurrijke herinneringen aan een Poolse jeugd

4 juni t/m 10 oktober 2010

Na groot succes in New York is vanaf 4 juni a.s. de tentoonstelling Mayer July. Kleurrijke herinneringen aan een Poolse jeugd te zien in het Joods Historisch Museum. Hierin wordt het werk getoond van Mayer Kirshenblatt (ook Mayer July genoemd), die op 73-jarige leeftijd begon met het verwerken van zijn jeugdherinneringen aan het vooroorlogse Polen tot prachtige, verhalende schilderijen en kleurrijke tekeningen. De gesprekken die hij gedurende veertig jaar met zijn dochter Barbara had over een (bijna) vergeten wereld hebben uiteindelijk geleid tot een boek en een expositie.

Op openhartige en geestige wijze schetst Kirshenblatt (1916-2009) een uniek beeld van het dagelijkse leven in zijn geboorteplaats Opatów - ook bekend onder de Jiddisje naam Apt - vóór de Tweede Wereldoorlog. Hij toont de levendige straten, pleinen en markten, de synagoge, de ambachten en natuurlijk de markante figuren die zijn wereld bevolkten: van schoenmakers, slagers en prostituees, tot straatartiesten, zakkenrollers en schoorsteenvegers.

Fantastische, bizarre volksverhalen komen tot leven. Over de zwangere, gebochelde vrouw die pas enkele uren voor haar bevalling trouwde onder het baldakijn, de schoenlapperzoon die probeerde met zijn witte pyjama de Engel des Doods te misleiden, de goedgeklede kleptomane die een vis in haar decolleté liet verdwijnen, of de vrouw die in haar trouwjurk de vloeren boende. De expositie is een eerbetoon aan Kirshenblatts bijzondere voorstellingsvermogen, gevoed door zijn scherpe geheugen.

Mayer Kirshenblatt, die op zeventienjarige leeftijd vanuit Opatów naar Canada emigreerde, kijkt terug naar zijn plaats van herkomst, als immigrant. Met een nostalgische blik, zelfs toen de omstandigheden erg moeilijk waren. Zijn kunst toont een universele worsteling met het verleden, met vraagstukken van loyaliteit en identiteit en emoties van worteling en ontworteling; herkenbare en actuele thema's.

De expositie wordt verrijkt met twee films. In de eerste zien we Kirshenblatt in zijn atelier in Toronto en tijdens een bezoek aan Apt, samen met zijn dochter Barbara Kirshenblatt-Gimblett - een vooraanstaand geleerde op het gebied van de Oost-Europese joodse levenswijze en cultuur. In de tweede film wordt een van de luisterrijke verhalen nagespeeld in een poppentheater. Ook is er een levendige, informatieve audiotour gratis beschikbaar, met commentaar van onder andere de kunstenaar zelf en zijn dochter (in de Engelstalig versie).

Ter gelegenheid van de expositie hebben het Judah L. Magnes Museum en de California University Press een prachtig geïllustreerde en gebonden catalogus uitgegeven (€ 42,50).

De expositie werd samengesteld door het Judah L. Magnes Museum in Californië onder de titel They Called Me Mayer July: Painted Memories of a Jewish Childhood in Poland before the Holocaust en werd mogelijk gemaakt dankzij the Taube Foundation for Jewish Life and Culture, Jean en Sandy Colen, Varda en Irving Rabin, en Katie en Amnon Rodan.

Voor meer informatie en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:
Afdeling Marketing & Communicatie
T (020) 5 310 370