Marokko  22 april 2009

Foto's van Elias Harrus en Pauline Prior

Joods Marokko centraal in Joods Historisch Museum
24 april - 18 september 2009

Op donderdag 23 april 2009 opent Fatima Elatik, voorzitter van het dagelijks bestuur van Stadsdeel Zeeburg in Amsterdam, de tentoonstelling Marokko. Foto's van Elias Harrus en Pauline Prior in het Joods Historisch Museum. Hierin zijn foto's te zien die Elias Harrus in de jaren vijftig maakte van de joden in het zuiden van Marokko, vlak voor hun massale emigratie naar Israël. In 2008 reisde de Nederlandse fotograaf Pauline Prior naar deze streken om restanten van het joodse erfgoed te fotograferen. Ook maakte Prior een impressie van het Marokkaans-joodse leven in Casablanca.

De foto's van de Marokkaans-joodse fotograaf Elias Harrus (1919-2008) tonen het dagelijkse leven van de joden in het zuiden van Marokko, vlak voor hun vertrek naar Israël. Eeuwenlang leefden zij daar samen met de Berbers. Harrus was zeer geboeid door deze mensen met wie hij vanwege zijn eigen afkomst veel verwantschap voelde. Zijn foto's tonen een intensiteit die zich alleen door een insider laat vastleggen. Harrus was nauw betrokken bij het wel en wee van deze gemeenschap, wat ook blijkt uit zijn foto's van de leerlingen van de Alliance Israélite Universelle. Zijn leven lang werkte hij bij deze internationale joodse organisatie die emancipatie van de joden in islamitische landen nastreefde.

In opdracht van het JHM reisde de Nederlandse fotograaf Pauline Prior in 2008 naar Marokko om vast te leggen wat er vandaag de dag over is van de eeuwenlange aanwezigheid van joden in het Atlasgebergte en de Sahara. Prior bezocht ook Casablanca, waar een kleine gemeenschap de Marokkaans-joodse tradities nog altijd levend houdt. De eeuwenoude gebruiken worden voortgezet in de landen waar de emigranten zich hebben gevestigd. Prior fotografeerde in zowel Marokko als Israël hilloela: de typisch Marokkaans-joodse viering van de sterfdag van rabbijnen die wonderen verrichtten en nu als heiligen vereerd worden.

Met de foto's en met filmfragmenten vertelt de tentoonstelling tevens het verhaal van de emigratie en van de factoren die leidden tot het einde van het langdurige samenleven van joden en Berbers. De expositie toont de geschiedenis van een deel van de Marokkaans-joodse bevolking. Daarbij blijft het verhaal van de joden die woonden ten noorden van het Atlasgebergte buiten beschouwing. In deze gebieden, waar de Arabische cultuur overheerst, hebben veelal andere historische factoren de loop van de geschiedenis bepaald.

In opdracht van de afdeling Educatie wordt voor de tentoonstelling een korte film gemaakt waarin aan Nederlandse Marokkanen wordt gevraagd welke herinneringen de foto's van Elias Harrus en Pauline Prior oproepen.

Rondom de tentoonstelling wordt een uitgebreid evenementenprogramma georganiseerd, waaronder op 26 april Mimoena, het typisch Marokkaans-joodse feest.

Kijk voor meer informatie over deze tentoonstelling op www.jhm.nl/marokko

Voor beeldmateriaal en/of meer informatie kunt u contact opnemen met:
JHM, afdeling marketing & communicatie
T 020-5310370
E communicatie

Persbijeenkomst op woensdag 22 april om 10.00 uur.