Count Your Blessings  23 december 2009

Werk van Eliyahu Sidi

14 februari t/m 24 mei 2010

Het Joods Historisch Museum presenteert dit voorjaar de familietentoonstelling Count Your Blessings. Werk van Eliyahu Sidi. Op fantasierijke wijze heeft de in Israël wonende Eliyahu Sidi Hebreeuwse letters, zegespreuken, het verhaal van de uittocht uit Egypte, het Hooglied van Salomo en de Esterrol verbeeld. Door zijn verhalende schilderingen en illustraties te integreren met teksten zet hij een oude traditie voort van joodse schilders in Jeruzalem en Safed sinds het einde van de negentiende eeuw.

In zijn schilderijen gebruikt Sidi (Parijs, 1936) veel felle kleuren en platte vlakken; perspectief speelt daarbij geen rol. Hij neemt de bezoeker mee in een kleurige wereld vol humoristische details uit het dagelijkse leven. Het is alsof je met kinderlijke blik de joodse wereld van letters, gedichten, spreuken en verhalen binnentreedt. Tegelijkertijd bevatten de tekeningen een diep inzicht in en kennis van de klassieke joodse teksten. Er is een prachtig geschilderd Hebreeuws alfabet waarin piraten, kamelen en een tandarts de letters tot leven brengen. In het van erotiek zinderende Hooglied wordt de geliefde een appelboom, stroomt de honing van de heuvels en bedreigen de jakhalzen de wijngaarden. De verhalen en teksten in Count Your Blessings zijn in het Hebreeuws en vertaald naar het Nederlands.

Sidi, die voordat hij zich op de kunst toelegde een kudde geiten en een zuivelbedrijf had, laat dieren vaak een rol spelen in zijn schilderingen. Zo is er een tekening over Joods Nieuwjaar waarop een geit staat met één hoorn tegenover een man, die de tweede hoorn als sjofar gebruikt. Ook is er een zwarte kat die steeds terugkomt in Sidi's werk. Kinderen kunnen het spoor van deze kat volgen en kijk- en tekenopdrachten uitvoeren op de tentoonstelling.

Behalve in het Prentenkabinet van het JHM zijn werken van Eliyahu Sidi te zien in het mikwe, de Grote Synagoge en het JHM Kindermuseum.

Sidi heeft recent geëxposeerd in Beit Avi Chai, Jeruzalem, Museum Ein Harod, Ein Harod en in The Jewish Cultural Center (JCC) in New York.

Tijdens de tentoonstellingsperiode wordt in het JHM door middel van evenementen aandacht besteed aan de joodse feestdagen, waaronder een groot Poeriemfeest dat op zondag 28 februari de gehele dag plaatsvindt.

Voor meer informatie en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:
Afdeling Marketing & Communicatie
T (020) 5 310 370