Nieuwe huisstijl JHM  20 november 2004

Nu de Grote Synagoge heringericht is met twee compleet nieuwe tentoonstellingen en er nog drie belangrijke onderdelen van de vernieuwing volgen (nieuwste geschiedenis, prentenkabinet en kindermuseum), is het tijd voor de invoering van een nieuwe huisstijl. Vanaf 21 november 2004 vindt u deze huisstijl in al ons (druk)werk terug.

Nieuwe huisstijl JHMVictor Levie en Marit van der Meer (m/v levievandermeer) kregen de opdracht om een huisstijl te ontwerpen die past bij de ambities van het vernieuwde JHM: als centrum voor joodse cultuur, open voor iedereen, op een historische plek, waar verleden en heden elkaar vinden in dynamische museale presentaties. Kortom, een plaats waar iedereen zich thuis voelt en waar veel gebeurt. De termen levendig, kleurrijk, helder, leesbaar, herkenbaar, op het leven en de toekomst gericht dienden als leidraad voor de ontwerpers.

Levie en Van der Meer hebben hiervan een vertaling gemaakt naar een kleurrijke stijl. Zij kozen voor de drie heldere kleuren blauw, rood en groen. Blauw staat voor joods; de kleur verwijst naar de talliet (gebedsmantel), en legt een link met het blauw van de oude huisstijl. Rood staat voor historisch; rood is de kleur van de gemeente Amsterdam, de stad waar het museum is gehuisvest en waar vanaf 1600 het grootste deel van het joodse leven in Nederland zich afspeelt. Groen staat voor museum, dat middenin het Hollandse landschap staat.

De afkorting JHM is het beeldmerk dat op alle communicatiemiddelen zal worden toegepast. De huisstijl is uitgevoerd in een nieuwe letter, Fresco, van letterontwerper Fred Smeijers (Eindhoven, 1961). De ontwerpers zijn er volgens ons in geslaagd een stijl te maken die recht doet aan het vernieuwde JHM en mag van ons nog vele jaren mee.

jhm.nljhmkindermuseum.nlhollandscheschouwburg.nlportugesesynagoge.nletshaim.nljoodsmonument.nlmenassehbenisrael.nl